Sidhuvudbild

Boken om Hopp.

Utdelning av "Boken om Hopp"

Nyligen har hushåll i Västervik fått en bok med titeln "Boken om Hopp" i sina brevlådor. Marieborgskyrkan i Västervik är inte delaktiga i denna kampanj.

"Boken om Hopp" är ett initiativ från enskilda kristna samt ett nätverk som inkluderar organisationerna Bible for the Nations och den tyska Bibelmission. Innehållet består av livsberättelser och Nya testamentet, där berättelserna fokuserar på den kristna trons styrka i svåra livssituationer. Det bör nämnas att boken saknar berättelser eller reflektiva insikter kring hur livet kan se ut när kriser eller motgångar kvarstår och inte alltid leder till en lycklig utgång, även när man tror och ber. Även om kristen tro kan vara en källa till stöd i livet, och ge den troende en starkare trygghet i att möta livets svåra utmaningar, så är det inte som en garant för ett enkelt eller lyckligt liv. Marieborgskyrkan delar inte den människosyn som gestaltas i ”Boken om Hopp”.

I förordet till ”Boken om Hopp för barn”, som delas ut i hushåll där barn kan förväntas finnas, framställs djävulen och helvetet på ett sätt som inte återspeglar hur Marieborgskyrkan känner inför detta. Vårt synsätt på barn och unga är istället grundat i Guds villkorslösa kärlek. Marieborgskyrkans Barn och Ungdom som är de som har hand om Scouter, och Tonår har barnet som det centrala i vårat arbete"

//Björn Söderberg Almén, Pastor i Marieborgskyrkan